top of page
Sittgrupp

Hyresinfo

Lägenheter i Nora
Hyra lägenhet Nora
Köpa lägenhet Nora
Bostäder i Nora
Billiga lägenheter Nora
Nya lägenheter Nora
Lägenheter nära Nora centrum
Studentlägenheter Nora
Lägenhet Nora privat uthyres
1 rum och kök lägenhet uthyres i Nora
2 rum och kök lägenhet uthyres i Nora
3 rum och kök lägenhet uthyres i Nora
Nyrenoverad lägenhet i Nora till salu
Lägenhet nära kollektivtrafik Nora
Lägenheter nära Nora sjö
Boende nära Nora golfbana
Fastighetsmäklare i Nora

Fästpunkt 1
  • Andrahandsuthyrning
    För att få hyra ut sin lägenhet i andra hand krävs samtycke från hyresvärden. Andrahandsuthyrning medges för högst ett år per ansökningstillfälle. Godkända skäl är t ex * Studier eller arbete på annan ort under en begränsad tid. * Provboende med sambo (max 6 månader) * Utlandsvistelse under en begränsad tid. * Längre sjukhusvistelse Skäl måste styrkas med t ex studie-/arbetsgivarintyg, bekräftelse från resebyrå eller liknande. Ansökan görs på särskild blankett, som finns att ladda ner längre ned på denna sida. Andrahandshyresgästen ska ha en egen hemförsäkring för lägenheten och ska vid anmodan kunna visa upp försäkringsbrevet för hyresvärden. Ett andrahandskontrakt ska upprättas mellan första- och andrahandshyresgäst. En kopia av detta ska lämnas till hyresvärden. Hyresvärden godkänner inga påslag på ordinarie hyra, vilket innebär att andrahandshyresgästen ska betala samma hyra som aviseras förstahandshyresgästen. Uthyrning i andra hand utan hyresvärdens godkännande kan utgöra grund för uppsägning. Detsamma gäller om godkännandet av andrahandsuthyrning grundar sig på oriktiga uppgifter. Viktigt Det är viktigt att förstahandshyresgästen själv noga kontrollerar andrahandshyresgästen före uthyrning. Förstahandshyresgästen bär fullt ansvar gentemot fastighetsägaren att: * samtycke till uthyrningen finns * hyrorna betalas i tid * inga störningar förekommer * lägenhetens skick inte påverkas negativt Om andrahandshyresgästen inte sköter sina åtaganden som hyresgäst kan det innebära att förstahandshyresgästen sägs upp från sin lägenhet. Blanketter hittar du på mina sidor.
  • Autogiro
    Autogiro anmäler du dig för hos din internetbank. Autogiro betyder att din hyra överförs automatiskt från ditt konto till Melins Fastighetsförvaltning varje månad. Du behöver bara se till att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto senast dagen före förfallodagen. Bekräftelse på betalningen ser du på bankens kontoutdrag. Vill du avbryta den automatiska överföringen så meddelar du oss detta senast fem bankdagar före förfallodagen, så stoppar vi överföringen.
  • Balkonger och uteplatser
    Hyresgästen har ansvaret för att sköta sin balkong/uteplats. Det är viktigt att hålla balkongen och uteplatsen alltid skottad och fri från snö för att förebygga eventuella vattenskador som annars kan uppstå. Om det finns en tillhörande uteplats till lägenheten, är det hyresgästens ansvar att sköta om uteplatsen fram till den avgränsande häcken/staketet.
  • Barnvagnar
    Finns det ingen särskild uppställningsplats för barnvagnar ska de förvaras inne i lägenheten.
  • Brand
    Inget brännbart i trapphuset! Trapphuset är en viktig utrymningsväg. En brand där kan få svåra konsekvenser. Därför får trapphuset inte blockeras av föremål och det ska hållas rent från brännbart material som tidningar, kartonger och barnvagnar. Lås dörrarna! Låsta dörrar på vindar och i källare och garage minskar risken för anlagda bränder. Stäng in branden! Brinner det i din lägenhet - ta dig ut och stäng lägenhetsdörren efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort. Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus! Brinner det hos någon annan och trapphuset är rökfyllt - stanna i din lägenhet! Larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut.
  • Brandvarnare
    Alla Melins lägenheter är utrustade med brandvarnare. Om du saknar brandvarnare i din lägenhet, eller om batteriet håller på att ta slut, gör då en felanmälan.
  • Cyklar
    Trottoaren utanför fastigheten bör hållas tillgänglig och fri från hinder med hänsyn till bland annat synskadade. Cyklar ska parkeras i cykelställ utanför huset där det finns tillgängligt, i cykelrummet, i byggnaden eller på gården. Felaktigt parkerade cyklar kommer att transporteras bort.
  • Diskmaskin
    Kontakta oss för att undersöka möjligheten till installation. Vi kan eventuellt bistå med installationen mot en mindre hyresjustering.
  • E-faktura
    Anmälan om e-faktura kan endast göras via din bank. När du anmäler dig till e-faktura sluter du ett avtal om val av betalningssätt med din bank, därför ska du också vid eventuella problem kontakta din bank.
  • Elabonnemang
    Du måste själv kontakta Eon på 0771-229900 för att teckna elabonnemang. Se till att göra det i god tid innan du flyttar in.
  • Flytt och uppsägning
    Önskar du säga upp något av dina avtal hittar du det under "Mina avtal" i menyn till vänster när du är inloggad på mina sidor. Alla hyresavtal (lägenheter, garage- och parkeringsplatser, lokaler och förråd) är skriftliga. För lägenheter gäller hyresavtalet "tills vidare". Avtalet gäller därmed så länge inte någon av parterna säger upp det. Uppsägningstiden för lägenheter är enligt hyreslagen minst tre månader räknat från det månadsskifte, som kommer närmast efter uppsägningsdagen. Sägs t. ex. ett hyresavtal upp den 20 mars räknas uppsägningen från den 31 mars. Avtalet upphör alltså att gälla den 30 juni. Avflyttning ska vara klar och nycklar inlämnade senast kl. 12:00 dagen därpå, i det här exemplet den 1 juli (om det är en vardag). Vi utför en avflyttningsbesiktning i din lägenhet. Eventuella skador och onormalt slitage noteras i ett protokoll och dessa kostnader kommer i förekommande fall att debiteras dig. Vid debitering tar vi naturligvis hänsyn till hur gamla tapeterna, golven etc. är. Glöm inte att anmäla din nya adress till skatteverket, (Skatteverket). Städning Vid avflyttningen är det viktigt att du lämnar lägenheten välstädad. Lägenhetens förråd ska vara tömt och städat, liksom balkong/uteplats. I avflyttningsstädningen ingår även att fönster ska vara putsade, spisen och väggarna bakom spisen ska vara rengjorde etc. Det gäller även om lägenheten ska renoveras efter avflyttningen.
  • Frys
    Gör det till en vana att frosta av frysen en gång varje vinter då det är riktigt kallt och matvarorna ska stå på balkongen eller uteplatsen ett tag. En avfrostad frys drar mindre el och håller maten kallare. Ett tips: ställ in en bunke/kastrull med varmt vatten i frysen, då smälter isen fortare. Placera en plåt och handdukar under och framför frysen så inte golven förstörs. Ha koll på processen så det inte blir skador på golvet och ytligare komplikationer.
  • Hyresavisering
    Hyresavisering sker varje månad, och hyran tillsammans med eventuella tillägg betalas i förskott senast sista vardagen varje månad.
  • Lägenhetsbyte
    Du har rätt att använda din lägenhet för direktbyte under vissa omständigheter. Med direktbyte menas att två (eller flera) hushåll byter bostad med varandra. De olika hushållen behöver inte ha samma hyresvärd. Ett direktbyte måste alltid godkännas av oss först! Om du själv bytt till dig lägenheten så godkänner vi normalt inte ett nytt byte inom två år. När du hittat den/de personer som du vill byta med ska du fylla i en ansökan om direktbyte. Ansökan görs på särskild blankett, som du hittar nedanför. Blanketten lämnas till vårt kontor. Det är viktigt att den är fullständigt ifylld för att vi ska kunna ge ett snabbt besked, normalt inom två veckor. Vi ställer samma krav på hyresgäster som byter till sig en lägenhet inom Melins som vi gör på andra sökande. Det innebär att vi tar en kreditupplysning och referenser från den nuvarande hyresvärden. Ibland även från tidigare hyresvärdar. När bytet är godkänt ska kontraktet skrivas över på nya hyresgästen och vi kräver att både från- och tillträdande hyresgäster är närvarande då. Ni bokar tid för kontraktsskrivningen direkt med vår uthyrningsavdelning. Observera att garage och parkeringsplatser inte ingår i direktbyten. Blanketter hittar du på Mina Sidor.
  • Husdjur
    Rastning av husdjur är inte tillåtet på fastigheten eller i dess omgivande områden. Djurägaren ansvarar för att ta hand om avföring från sina husdjur. Gräsmattor och uteplatser runt husen kommer att se mer välskötta ut och bli trevligare för alla att använda om de inte används som toalett för husdjur.
  • Kabel-TV och internet
    Alla våra lägenheter har öppen fiber via Itux indraget. Tele 2 har fiberanslutning via antennuttaget. (ej Nora) Tele2 tillhandahåller ett grundutbud av kanaler via antennuttaget. Det är digital signal och du behöver en TV med inbyggd digitalmottagare alternativt en digitalbox. Vill du ha fler kanaler så kan du få dessa genom att beställa via Itux.
  • Källargångar och trapphus
    Källargångar och trapphus är avsedda som utrymningsvägar och får inte användas för uppställning av föremål. Det är nödvändigt att hålla utrymningsvägarna fria så att räddningspersonalen kan nå fram vid behov. Föremål som placeras i källar- och vindsgångar samt trapphus kommer att tas bort. Om det inte finns något särskilt område för uppställning av barnvagnar bör de förvaras inom lägenheten.
  • Nycklar
    Var rädd om de nycklar du kvitterar ut i samband med in flytten. Tappas nycklar bort blir du ersättningsskyldig för låsbyte och nya nycklar.
  • Rökning
    För att bevara trivseln för alla är rökning förbjuden inom fastigheten, inklusive balkonger, entréer och innergårdar.
  • Självdrag
    De flesta äldre hus ventileras med hjälp av självdrag. Det innebär att frisk luft kommer in genom en så kallad springventil som sitter vid fönstret. Det kan vara frestande att sätta igen ventilerna när det är kallt ute. Men gör inte det. Ventilen ska alltid stå minst några millimeter öppen, även på vintern. Och du ska inte täta ventilerna och hindra luften att komma in. Då sätts ventilationssystemet ur spel. Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i rummet.
  • Slitage
    Vi vill informera dig om att vid montering av väggfast inredning och i händelse av onormalt slitage kan du bli ansvarig för kostnader för omtapetsering, målning eller nytt golv om vi vid besiktning konstaterar att det föreligger onormalt slitage i lägenheten. Använd befintliga gardinbeslag för att sätta upp gardiner och undvik ytterligare håltagning runt fönstren för att minimera skaderisken i fönstersmygarna. Egna beslag får inte monteras i trälisten runt fönstren. Placering av möbler eller gardiner framför radiatorer kan påverka värmeutstrålningen i din lägenhet, vilket kan minska effektiviteten hos elementen. Se till att inte lämna fönster och balkongdörrar öppna när du inte är i lägenheten. Kom ihåg att alla el- och rörinstallationer måste utföras av behörig personal. Felaktiga installationer kan leda till allvarliga konsekvenser. Tänk på att en vanlig orsak till bränder idag är trasiga tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner som sätts på och lämnas obevakade.
  • Sophantering
    I soprummet finns separata kärl för olika typer av avfall. Var vänlig och se till att sortera korrekt. Kärlet för hushållsavfall är endast avsett för lättare sopor. Större föremål som inte är hushållsavfall bör tas till kommunens återvinningscentraler. Exempel på sådana föremål inkluderar möbler, större emballage med mera.
  • Stopp i avloppet
    Om du upplever stopp i avloppet, bör du först försöka lösa upp det avfall som hindrar flödet. Om detta inte fungerar, måste du snarast anmäla felet till oss. Använd aldrig kemiska preparat för att rensa avloppet. Genom att regelbundet ta bort hårrester och annat avfall från bottenventilen i badkar, handfat och diskho kan du förebygga igensättning av avloppet. Här är exempel på vad som absolut inte bör slängas i avloppet: Hår från borstar och golvbrunnar bör kastas i soporna. Hushållspapper (denna typ av papper är konstruerad för att absorbera vatten och löses därför inte upp i avloppet). Sanitetsprodukter såsom tops, inkontinensskydd, tamponger, bindor, trosskydd osv. Våtservetter. Matfett (torka upp fettet med hushållspapper eller häll det i ett glas och låt det stelna. Släng sedan i soporna). Kemikalier
  • Störningar
    Hyreslagen ser strängt på störningar. Hyresgästens skyldigheter gäller inte enbart i bostaden utan även i gemensamma utrymmen som till exempel uteplats, tvättstuga, hiss och trapphus. Om hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelse så riskerar man att bli uppsagd från lägenheten. I första hand rekommenderar vi att du själv pratar med grannen, vilket vanligtvis är det bästa sättet att lösa en situation. Om störningarna inte upphör kan du kontakta oss.
  • Tillträde
    När du flyttar in har vi besiktigat lägenheten tillsammans med avflyttande hyresgäst. Tillträde till lägenheten har du klockan 12.00 den dag hyresavtalet börjar gälla. Är detta en lördag, söndag eller helgdag får du flytta in första vardagen därefter.
  • Tvättmaskin
    Kontakta oss för att undersöka möjlighet till installation av tvättmaskin . Tvättmaskinen står hyresgästen för och eventuella förberedande åtgärder bistår vi med mot en mindre hyresjustering.
  • Uthyrningspolicy
    Sökande måste fyllt 20 år. Sökande får inte ha några betalningsanmärkningar. Antalet personer som ska bo i lägenheten ska vara rimlig i förhållande till lägenhetens storlek. Rökning i och kring fastigheten är förbjuden.
  • Väggfästning
    Det är förbjudet att borra i väggarna i badrummet då våtrumsskiktet inte får skadas. I övriga väggar i lägenheten får man inte använda skruv eller spik som är längre än 3 cm då det går vatten- och elledningar i flera väggar. Man får heller inte använda s.k. mollyplugg. Att borra i väggarna utvändigt är inte tillåtet då fukt kan tränga in i fasaden och orsaka skador. Skador som uppstår på grund av ovarsamhet bekostas av hyresgästen. Tänk på att vid avflyttning ska alla eventuella skador som uppkommit under hyrestiden återställas till ursprungligt skick på ett fackmannamässigt sätt.
bottom of page